Uncategorized

Jeg er ikke din neger!

I etterkant og i dyp sorg over hendelsene i Charlottesville i Virginia,  12 august 2017, legger jeg ut mine tanker, inspirert av min sterkeste filmopplevelse dette året. www.nrk.no/nyheter/hoyreekstremister-i-charlottesville-1.13639857

i am not your negro Cinema-Eye-Honors

Jeg satt med blandede følelser i kinosalen og ventet på filmen. Ofte finner jeg dokumentarer litt langtekkelige, og de er sjelden på favorittmenyen når det gjelder filmgleder.  Jeg tygget på popcorn, presset comfortsetet i forskjellige posisjoner, klødde litt på et myggstikk og så med et halvt øye på reklamene og trailerne som rullet over skjermen. Ble irritert over at “Kinospill” – appen ikke lot seg installere på min Windows Phone ( som mye annet), og tenkte litt på hvordan individuelle valg av telefonmerker reduseres til i hovedsak  Iphone og androids. Kjente at humøret sank. Ute var det solskinn, og det var kanskje dumt å gå å kino på en dag som denne.

Plutselig var filmen startet – og jeg ble hensatt til en tid med store sosiale forskjeller, krig, brutalitet, lynsjing og mord. Filmsnutter, fotografier og Samuel Jacksons stemme gav meg frysninger på ryggen. Martin Luther King, Malcom X, Medgar Evers, Edgar J.Hoover og Kennedy – brødrene var blant de sterke personlighetene skildret av forfatteren James Baldwin i sin ufullendte bok ” Remember This House” i juni 1979.  Regissør Raoul Peck har gjort en formidabel jobb, og for meg er det bare Margreth Olin som har klart å bevege hjertet mitt slik. Filmtittelen kunne like gjerne være for eksempel ” Jeg er ikke din slave” , “Jeg er ikke ditt leketøy”,  ” Jeg er ikke din eiendom” eller ” Jeg er ikke din muslim”.

martinmalcolmbaldwin201710594_2_IMG_FIX_700x700

Den anerkjente amerikanske forfatteren, James Baldwin,  påbegynte arbeidet med boken “Remember This House” i juni 1979. Teksten utviklet seg til å bli et revolusjonært og dypt personlig manifest, med utgangspunkt i Baldwins erindringer av sine venner, borgerrettighetsforkjemperne Malcolm X, Medgar Evers og Martin Luther King. Da Baldwin døde i 1987, hadde han bare skrevet 30 sider.

Baldwins ufullstendige manus inneholder sylskarpe betraktninger rundt de smertefulle opplevelsene knyttet til å være en svart amerikaner, og bidrar til å omskrive den amerikanske historien. Det belyser fremstillingen av “den hvite middelklassen” med huset, familien, det hvite gjerdet, de rene og pene barna og mor lykkelig på kjøkkenet i rosa forkle og strutteskjørt.  Idealet er det søte, naive, uskyldsrene – og en blindhet for virkeligheten uten sidestykke. Vi ser “den hvite mann” forårsake lidelse og død, samtidig som han “redder” verden og utøver høymoral og kjærlighetshandlinger. Det er lett å glemme at den afroamerikanske befolkningen i USA, Caribien og Sør – Amerika ble bortført fra Afrika og solgt som dyr til slavearbeide.  Det slo meg at jeg aldri har åpnet øynene ordentlig. Jeg kjente tårer i øynene, skam og empati.

slaverI am not your negro

Pecks film trekker linjer fra boikottene og kampen mot rasesesegregering på 1950- og 60-tallet, til de problematiske fremstillingene av svarte amerikanere i mainstream-kulturen, og demonstrasjonene mot politivold, som finner sted den dag i dag, med utgangspunkt i Baldwins personlige erfaringer og hans komplekse forhold til Black Power-bevegelsen. Vi kan også se paralleller til vår tids terrorkrig mellom ekstreme muslimer og kristne. Mellom fattig og rik, mellom Øst og Vest, mellom nazist og sosialist.

verdensyriaimages (1) – Kopi

 

Å være “nøytral” eller  “objektiv” når vi er levende subjekter – ser jeg på som en umulighet. Alle historier, nyheter, TV, radio, filmer, forskningsresultater, sosiale medier og synsvinkler er farget av jeg`et, mine erfaringer, mitt liv, min familie, min nasjonalitet, min sosiale og ideologiske/religiøse tilknytning. Vel vitende om dette, må vi likevel gjøre oss opp en mening om hvor vi står som menneske.

I anatomien lærte jeg at vi alle har de samme komponentene; skjelett, kjøtt og blod. Vår rase heter homo sapiens ( “vis mann” på latin), er i slekt med de store apene, og er unike blant annet fordi vi går/løper på to bein og har pinsettgrep ( evnen til å gripe med tommel og pekefinger sammen). At vi i tillegg har språk, tanker, følelser, sjel og redskaper, gjør oss i stand til  å være det snilleste og smarteste dyret på jorda, dersom vi velger det.

Arnulf Øverland skrev diktet “Du må ikke sove” i 1937.

krignorge – Kopi

“Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!…”

/Dikt/du_ma_ikke_sove.htm

En stor profet sa: ” Blindheten er størst hos dem som med vilje ikke ser.” En annen stor profet sammenlignet likegyldighet med en av de største syndene. De samme grusomheter foregår nå som før, men i annen drakt eller regi. Tiden er kommet for å ta et standpunkt og leve etter det. Det er bare en person som kan endre seg eller sine handlinger, nemlig jeg! All forandring starter med meg.  Når jeg`et mitt slår seg sammen med millioner av andre jeg, som står for lignende standpunkt som meg; kan vi sammen endre hverdagen og historiens gang. Men alt begynner med meg – ikke de, dem, noen eller de andre.

terror2images (1) – Kopi

Våkn opp, drømmesøvnen har vart lenge nok. Det er morgen og tid for å stå opp! Handlingens time er kommet. Det er mitt ansvar. Det er ditt ansvar.

 

 

Leave a Reply

